Trä och metallslöjd -
Kallbockning - år 7
Lärare: Leif Tjust
Lokal pedagogisk planering
med bedömningsmatris Centralt innehåll: Handverktyg, redskap och
maskiner hur de benämns och hur används på att säkert och ändamålsenligt sätt.
Utveckade former av hantverkstekniker. Begrepp som används i samband med
dessa. Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och
värdering och hur delarna i arbetsprocessen påverkar resultatet. Dokumentation
i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet. Slöjd och hantverk i Sverige
och i andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet. I
undervisningen ska vi arbeta med följande: Under terminen kommer vi att
arbeta med olika hantverkstekniker. Du får prova på en eller flera tekniker men
du ska slutföra minst ett arbete på åldersanpassad nivå under terminen.
Uppgiftens innehåll:
I
planeringen ska du skissa 2 st små olika figurer, sedan välja en av figurerna
med en motivation varför du valt den figuren. Sen ritar du figuren du valt i
verklig skala 1:1 storlek på ett nytt papper. Det du måste tänka på är att du
ska kunna sätta ihop järnbitarna med nitar, rita in på din figur var i
-hopsättningen ska vara med nitarna. Sen klipper du en pappersremsa 2 cm bred
och 50 cm lång, tejpa fast en ståltråd i samma längd på mitten av remsan, nu
kan du lätt böja och forma tråden och planera din figur. Använd skruvstycket
och bockningsmallar när du ska forma remsan/ metalltråden. När din figur är
klar, använd en sidavbitare och klipp av remsorna/metalltråd till de rätta
längderna, t.ex. arm, ben och kropp. Vik sen ut trådarna så dom blir raka igen,
då vet du hur långa metall bitarna ska vara som du ska såga ut, såga med en
bågfil till de rätta längderna och skriv namn på alla delarna, t, ex arm, kropp
igen. Fila därefter dina bitar med en metallfil för att få bort vassa kanter
som blivit när du sågat. Fila bara uppåt när du filar. Nu är det dags att börja
bocka metallen i bockningsmallarna och böjöglan. Om du har korta bitar att
böja, det kan vara svårt att böja med händerna, använd då trä/gummiklubba att
banka med, använd den också om du ska böja stålet i 90 grader. Då är det dags att
sätta ihop bitarna, tejpa ihop delarna, markera var hålen ska borras på tejpen,
markera sen med en körnare och hammare, borra sen hålen. Fila bort
graderna/metallflisor som bildas när du borrar hålet. Nita sen samman dina
bitar till den färdiga figuren. Genomgång av hantverkstekniker.
Dokumentation med anteckningar och egen
värdering lämnas in tillsammans med det färdiga arbetet
Tidsram: Hela terminen. Använd
lektionstiden väl! Tänk på att lov, elevens val mm gör att lektionstillfällen
kan gå bort.
Bedömning: Planering, genomförande och
dokumentation kommer att bedömas enligt bedömningsmatrisen.
Inlämning av färdigt arbete och utvärdering
senast: v. 49
Slöjd
|
E
|
C
|
A
|
|||
Förmågan
att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga
redskap, verktyg och hantverkstekniker.
|
||||||
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i
olika material utifrån instruktioner.
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt
väl genomarbetat sätt formge och
framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner
och delvis egna initiativ.
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i
olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
||||
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap
och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap
och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap
och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
||||
Förmågan
att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med
arbetet och utifrån kvalitets och miljöaspekter.
|
||||||