Trä och metall


Trä och metallslöjd - Kallbockning - år 7
Lärare: Leif Tjust

 Lokal pedagogisk planering med bedömningsmatris Centralt innehåll: Handverktyg, redskap och maskiner hur de benämns och hur används på att säkert och ändamålsenligt sätt. Utveckade former av hantverkstekniker. Begrepp som används i samband med dessa. Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen påverkar resultatet. Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet. Slöjd och hantverk i Sverige och i andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet. I undervisningen ska vi arbeta med följande: Under terminen kommer vi att arbeta med olika hantverkstekniker. Du får prova på en eller flera tekniker men du ska slutföra minst ett arbete på åldersanpassad nivå under terminen.

 Uppgiftens innehåll:

I planeringen ska du skissa 2 st små olika figurer, sedan välja en av figurerna med en motivation varför du valt den figuren. Sen ritar du figuren du valt i verklig skala 1:1 storlek på ett nytt papper. Det du måste tänka på är att du ska kunna sätta ihop järnbitarna med nitar, rita in på din figur var i -hopsättningen ska vara med nitarna. Sen klipper du en pappersremsa 2 cm bred och 50 cm lång, tejpa fast en ståltråd i samma längd på mitten av remsan, nu kan du lätt böja och forma tråden och planera din figur. Använd skruvstycket och bockningsmallar när du ska forma remsan/ metalltråden. När din figur är klar, använd en sidavbitare och klipp av remsorna/metalltråd till de rätta längderna, t.ex. arm, ben och kropp. Vik sen ut trådarna så dom blir raka igen, då vet du hur långa metall bitarna ska vara som du ska såga ut, såga med en bågfil till de rätta längderna och skriv namn på alla delarna, t, ex arm, kropp igen. Fila därefter dina bitar med en metallfil för att få bort vassa kanter som blivit när du sågat. Fila bara uppåt när du filar. Nu är det dags att börja bocka metallen i bockningsmallarna och böjöglan. Om du har korta bitar att böja, det kan vara svårt att böja med händerna, använd då trä/gummiklubba att banka med, använd den också om du ska böja stålet i 90 grader. Då är det dags att sätta ihop bitarna, tejpa ihop delarna, markera var hålen ska borras på tejpen, markera sen med en körnare och hammare, borra sen hålen. Fila bort graderna/metallflisor som bildas när du borrar hålet. Nita sen samman dina bitar till den färdiga figuren. Genomgång av hantverkstekniker.

 Dokumentation med anteckningar och egen värdering lämnas in tillsammans med det färdiga arbetet

 Tidsram: Hela terminen. Använd lektionstiden väl! Tänk på att lov, elevens val mm gör att lektionstillfällen kan gå bort.

 Bedömning: Planering, genomförande och dokumentation kommer att bedömas enligt bedömningsmatrisen.

 Inlämning av färdigt arbete och utvärdering senast: v. 49

 

Slöjd
 
 
 
E
 
 
 C
 
 
 
 A
Förmågan att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
 
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ.
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Förmågan att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets och miljöaspekter.