SO





LPP – Lag och Rätt
Lärare: Ann-Charlott Söderberg
24 april 2017



Centralt innehåll:

Du kommer att få lära dig om rättssystemet i Sverige. Hur det är uppbyggt och hur det fungerar. Du kommer att lära dig om Sveriges lagar, om de yrkesgrupper som arbetar med Lag och rätt och om hur det går till från gripande till verkställande dom.

Du kommer att få diskutera och reflektera kring dessa frågor och kring hur kriminalitet påverkar vårt samhälle.

Syfte:

  • Du ska få förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra.
  • Du ska få en helhetssyn på hur lag och rätt påverkar samhället.
  • Du ska utveckla kunskaper om samhällsvetenskapliga begrepp.
  • Du ska ges möjlighet att pröva dina ställningstaganden i möten med andras uppfattningar och därigenom stimuleras att engagera dig och delta i diskussioner.
     

Arbetssätt:

Vi kommer att studera området genom att ha föreläsningar/genomgångar, självstudier med tillhörande arbetsuppgifter, ha diskussioner och se på faktafilm.

 

Utvärdering:

  • Ett mindre prov på E-nivå v. 20, tors 7a och 7c, fredag 7b
  • Aktivt deltagande vid diskussioner 

Arbetsmaterial:

SO-direkt, samhällskunskap

Anteckningar från föreläsningar

Diverse material från Lotta

Faktafilm

 

 

Planering:

v. 16 Genomgång av LPP. Åldersgränser. Sveriges lagar. Rättssystemet i Sverige. Domstolarna.(Mån – Lov, Torsdag –Studiedag)

 

v.17 Från polisanmälan till rättegång. Hur en rättegång går till. PRAO tors och fre.

 

v. 18  forts. hur går en rättegång till, påföljder, civilrätt. (mån lov)

 

v.19  Forts. civilrätt. Ord och begrepp i Lag och rätt.(Lotta rättar NP i SO mån, tis och tors)

 

v. 20  reservtid. Mindre prov på E-nivå, tors och fre  

 

v. 21 Diskussioner Vem blir brottsling? (Lov tors och fre)

 

v. 22  Betygsprat (elevens val tis-fre)

 

Kunskapskrav: Lag och rätt

                      E
                         C
                           A
Du har grundläggande kunskaper om hur lagar och rättsväsende är uppbyggt och fungerar i Sverige. Du beskriver då enkla samband inom och mellan olika samhällsfunktioner(t.ex. polis, åklagare, domstol, kriminalvård).
Du har goda kunskaper om hur lagar och rättsväsende är uppbyggt och fungerar i Sverige. Du beskriver då förhållandevis komplexa samband inom och mellan olika samhällsfunktioner(t.ex. polis, åklagare, domstol, kriminalvård).
Du har mycket goda kunskaper om hur lagar och rättsväsende är uppbyggt och fungerar i Sverige. Du beskriver då komplexa samband inom och mellan olika samhällsfunktioner(t.ex. polis, åklagare, domstol, kriminalvård).
Du kan använda samhällsvetenskapliga begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan använda samhällsvetenskapliga begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan använda samhällsvetenskapliga begrepp på ett väl fungerande sätt.
Du värderar och uttrycker olika ståndpunkter/åsikter i några samhällsfrågor med enkla resonemang och till viss del underbyggda argument och kan då i viss utsträckning växla mellan olika perspektiv.
Du värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med utvecklade resonemang och relativt väl underbyggda argument och kan då i förhållandevis stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.
Du värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med välutvecklade resonemang och väl underbyggda argument och kan då i stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.

 

/Lotta

                                            http://myfifteenminutes.blogg.se/images/2009/lagboken_44062043.jpg