Biologi



Ekologi och hållbarutveckling


Lärare Nelli Issa

Klass: 2


Innehållsförteckning
Centraltinnehåll s. 2

Litteratur s. 2

Provdatum s. 2

Lektionsplanering s. 3

Betygskriterier s 4

Laborationer
Syfte och förmågor
Ge alla elever förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• diskutera, granska och ta ställning i frågor som rör naturbruk och ekologisk hållbarhet

• planera och genomföra systematiska undersökningar

• använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska

samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll
Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra

ekosystemtjänster.

Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden

mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med

regionala eller globala ekosystem.

Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk

mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.

Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och

samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.

Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället,

människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.

De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och

föränderlighet.

Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.

Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och

utvärdering.

Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.

samhällsdiskussioner med koppling till biologi.

Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och

samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.

Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia.
Litteratur: lightboken s. 100-117 + s. 142-145.
http://webbapp.liber.se/spektrum-biologi/# finns ljudfiler, begreppsträning och frågor till text. Detta är gratis.



För att få betyget minst E i terminsbetyg ska du nå målen för området ekologi och hållbar utveckling

Skriftligt prov vecka 21
7ABC 22/5 teori på E- nivå samt planering på ECA- nivå 3

Lektionsplanering Vecka Mån
Teori 7ABC
Tis lab
7B
OnsLab
7A
Tors lab
7C
Tors
Teori 7A
Fredag
Teori 7BC
17 Nelli rättar NP NO
Vikarie
Läs s. 101- 103 gör uppgift 1- 4
Läs s. 104-106.
Gör uppgift 1-6.
Film
Vikarie
Film
Vikarie
PRAO PRAO PRAO
18 LOV Prov fysik optik Prov fysik optik Prov fysik optik LPP
Genomgång fotosyntes/ förbränning ekosystem, samhälle och population
LPP
Genomgång fotosyntes/ förbränning ekosystem, samhälle och population
19 Genomgång
Konkurenns/ nisch
Näringskedja/väv
Läs s. 101-106
Lab
+ lämna tillbaka fysikböcker
Lab
+ lämna tillbaka fysikböcker
Lab
+ lämna tillbaka fysikböcker
Genomgång
Kretslopp vatten
Närsalter
Övergödning
Finns inte i boken, ska Kunnas till provet
Genomgång
Kretslopp vatten
Närsalter
Övergödning
Finns inte i boken, ska Kunnas till provet
20 Gör uppgift 1-74 s. 103
Gör uppgift: 1-6 s. 106
Nelli rättar NP vikarie beställs
Läs sidan 107-109
Gör uppgift 1-3 s. 109
Läs s. 110-116
Gör uppgift 1-7 s. 116
Läs s.142- 145
Gör uppgift 1,3 och 5 s. 145.
Nelli rättar NP vikarie beställs
Läs sidan 107-109
Gör uppgift 1-3 s. 109
Läs s. 110-116
Gör uppgift 1-7 s. 116
Läs s.142- 145
Gör uppgift 1,3 och 5 s. 145.
Nelli rättar NP vikarie beställs
Läs sidan 107-109
Gör uppgift 1-3 s. 109
Läs s. 110-116
Gör uppgift 1-7 s. 116
Läs s.142- 145
Gör uppgift 1,3 och 5 s. 145.
Gemensam repetition inför provet Gemensam
repetition inför provet
21 PROV lab 7:2 dansdag
7:3 lab
LOV LOV LOV
22 Lektioner som vanligt Lektioner som vanligt Eleven val Elevens val Elevens val Elevens val