Ekologi och hållbarutveckling
Lärare Nelli Issa
Klass: 2
Innehållsförteckning
Centraltinnehåll s. 2
Litteratur s. 2
Provdatum s. 2
Lektionsplanering s. 3
Betygskriterier s 4
Laborationer
Syfte och förmågor
Ge alla elever förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• diskutera, granska och ta ställning i frågor som rör naturbruk och ekologisk hållbarhet
• planera och genomföra systematiska undersökningar
• använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska
samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll
Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra
ekosystemtjänster.
Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden
mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med
regionala eller globala ekosystem.
Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk
mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och
samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.
Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället,
människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och
föränderlighet.
Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp, modeller och teorier.
Fältstudier och experiment. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och
utvärdering.
Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter.
samhällsdiskussioner med koppling till biologi.
Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och
samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia.
Litteratur: lightboken s. 100-117 + s. 142-145.
På http://webbapp.liber.se/spektrum-biologi/# finns ljudfiler, begreppsträning och frågor till text. Detta är gratis.
För att få betyget minst E i terminsbetyg ska du nå målen för området ekologi och hållbar utveckling
Skriftligt prov vecka 21
7ABC 22/5 teori på E- nivå samt planering på ECA- nivå 3
Lektionsplanering Vecka | Mån Teori 7ABC |
Tis lab 7B |
OnsLab 7A |
Tors lab 7C |
Tors Teori 7A |
Fredag Teori 7BC |
17 | Nelli rättar NP NO Vikarie Läs s. 101- 103 gör uppgift 1- 4 Läs s. 104-106. Gör uppgift 1-6. |
Film Vikarie |
Film Vikarie |
PRAO | PRAO | PRAO |
18 | LOV | Prov fysik optik | Prov fysik optik | Prov fysik optik | LPP Genomgång fotosyntes/ förbränning ekosystem, samhälle och population |
LPP Genomgång fotosyntes/ förbränning ekosystem, samhälle och population |
19 | Genomgång Konkurenns/ nisch Näringskedja/väv Läs s. 101-106 |
Lab + lämna tillbaka fysikböcker |
Lab + lämna tillbaka fysikböcker |
Lab + lämna tillbaka fysikböcker |
Genomgång Kretslopp vatten Närsalter Övergödning Finns inte i boken, ska Kunnas till provet |
Genomgång Kretslopp vatten Närsalter Övergödning Finns inte i boken, ska Kunnas till provet |
20 | Gör uppgift 1-74 s. 103 Gör uppgift: 1-6 s. 106 Nelli rättar NP vikarie beställs |
Läs sidan 107-109 Gör uppgift 1-3 s. 109 Läs s. 110-116 Gör uppgift 1-7 s. 116 Läs s.142- 145 Gör uppgift 1,3 och 5 s. 145. Nelli rättar NP vikarie beställs |
Läs sidan 107-109 Gör uppgift 1-3 s. 109 Läs s. 110-116 Gör uppgift 1-7 s. 116 Läs s.142- 145 Gör uppgift 1,3 och 5 s. 145. Nelli rättar NP vikarie beställs |
Läs sidan 107-109 Gör uppgift 1-3 s. 109 Läs s. 110-116 Gör uppgift 1-7 s. 116 Läs s.142- 145 Gör uppgift 1,3 och 5 s. 145. |
Gemensam repetition inför provet | Gemensam repetition inför provet |
21 | PROV | lab | 7:2 dansdag 7:3 lab |
LOV | LOV | LOV |
22 | Lektioner som vanligt | Lektioner som vanligt | Eleven val | Elevens val | Elevens val | Elevens val |