Lokal pedagogisk planering för år 8 i
textilslöjd
Lärare: Ulrika Kenne
2017-11-07
2017-11-07
Centralt innehåll:
- Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverksteknik. Begrepp som används i samband med detta.
- Mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur de olika delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet.
- Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
- Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen.
- Slöjd och hantverk i Sverige och i andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
I undervisningen ska vi
arbeta med följande:
Under
terminen kommer du att få lära dig grunderna i en garnteknik och utföra ett valfritt
slöjdarbete i stickning eller virkning. Exempel på arbeten kan vara mössa,
vantar, sockor, halsduk, sjal, kuddöverdrag.
Arbetsgång:
- Grundkurs i stickning eller virkning.
- Skriftlig planering med skiss på eget valt arbete i stickning.
- Genomförande av ett slöjdarbete på åldersanpassad nivå under terminen.
- Skriva lektionsanteckningar vid varje lektionstillfälle där du använder dig av slöjdspecifika begrepp.
- Öva på att använda arbetsbeskrivning med text och bild.
- Egen värdering av det färdiga arbetet.
- Materialkunskap, ull och konstfiber.
Tidsram: Hela terminen. Använd
lektionstiden väl. Tänk på att lov, elevens val mm gör att lektionstillfällen
går bort.
Inlämning av slöjdarbete och
dokumentation inför bedömning och betygsättning v. 49
Bedömning: Sker enligt
bedömningsmatrisen.
Slöjd
Kunskapskrav
7-9 LGR 11 Namn________________
Klass______
|
Betyg E
|
D
|
Betyget C
|
B
|
Betyget A
|
Idé och planering
|
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla idéer med
hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
|
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet
inspirations-
material.
|
|
Eleven kan i slöjdarbetet utveckla idéer med hjälp av erbjudet
inspirations
material och sådant som eleven själv har sökt upp.
|
Idé och planering
|
Utifrån syftet med
slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt
och ger enkla motiveringar till
sina val.
|
|
Utifrån syftet med
slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt
och ger utvecklade motiveringar
till sina val.
|
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet
och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina
val
|
Formgivning och genomförande
|
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt
formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
|
|
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl
genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån
instruktioner och delvis egna
initiativ.
|
|
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat
sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
|
Genomförande
|
I slöjdarbetet kan eleven
använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
|
I slöjdarbetet kan eleven
använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
|
I slöjdarbetet kan eleven
använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Genomförande
|
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ
som leder framåt.
|
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som
efter någon bearbetning leder framåt.
|
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder
framåt.
|
Genomförande
|
Eleven kan pröva hur material och
hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion
|
|
Eleven kan pröva och ompröva hur material och
hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och
funktion.
|
|
Eleven kan systematiskt pröva och ompröva hur material och hantverkstekniker kan
kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Dokumenta-tion och egen
värdering
|
Eleven kan ge enkla omdömen om arbetsprocessen med viss användning av slöjdspecifika
begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion och kvalité.
|
|
Eleven kan ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen
med relativt god användning av
slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion
och kvalitet.
|
|
Eleven kan ge välutvecklade omdömen om
arbetsprocessen med god användning
av slöjdspecifika begrepp och visar då på enkla samband mellan form, funktion
och kvalitet.
|
Egen värdering
|
Eleven tolkar
slöjdföremålsuttryck och för då enkla resonemang
med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika
kulturer.
|
|
Eleven tolkar
slöjdföremålsuttryck och för då utvecklade
resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och
traditioner i olika kulturer.
|
|
Eleven tolkar
slöjdföremålsuttryck och för då väl
utvecklade resonemang med
kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika
kulturer.
|
Betyget D innebär
att kunskapskraven för betyget E och till övervägande del för C är
uppfyllda.
Betyget B innebär att kunskapskraven för betyget C och till övervägande
del för A är uppfyllda.