Lärare: Nelli Issa
2018-03-21
Innehållsförteckning
Fysik
Litteratur s.
2
Examinationsdatum s.
2
Koppling till LGR 11 (Centralt
innehåll) s.
2-3
Lektionsplanering s.
4
Betygskriterier s.
5
Laborationer s.
7-13
Teknik:
Instruktioner s.
3
Betygskriterier s.
6
Rituppgift för fördjupning i teknik s. 14
Litteratur
Spektrum Fysik
(Stenciler): 117- 129, 198-213.
Spektrum Fysik Light:
s. 117-129, 135-144
Examination FYSIK
Praktiskt moment
Du ska förberedda en
laboration utifrån ett givet problem 16
på laborationstid
Teoretiskt prov FYSIK vecka 20
8A 16/5
8B 15/5
8C 14/5
OMPROV
kemi + biologi + fysik: Sista chansen för terminen.
8A + 8C måndag 28/5.
8B: tisdag den 29/5
Centralt innehåll enligt Lgr 11:
Aktuella
samhällsfrågor som rör fysik.
Krafter,
rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och hur kunskaper om
detta kan
användas,
till exempel i frågor om trafiksäkerhet.
Historiska
och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format
världsbilder.
Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors
levnadsvillkor.
Systematiska
undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och
utvärdering.
Mätningar
och mätinstrument och hur de kan kombineras för att mäta storheter, till
exempel fart,
tryck
och effekt.
Källkritisk
granskning av information och argument som eleven möter i källor och
samhällsdiskussioner med koppling till fysik.
Partikelmodell
for att beskriva och förklara fasers egenskaper och fasövergångar,
tryck,
volym, densitet och temperatur. Hur partiklarnas rörelser kan förklara
materiens
spridning
i naturen.
TEKNIK
Praktisk uppgift:
- att bygga ett konstverk av ”skräp” (olika material) under de praktiska timmarna i grupp om max 3 personer. Man kan göra enskilt också. Ditt konstverk bör vara max 20x 20 x 40 och minimum 10x10x10. Man ska kunna se vad det föreställer.
- Redovisa ditt konstverk (visa upp för klassen/ gruppen)
PROV Teknik (OBS! inget omprov i teknik
ges)
- Kort beskrivning av ert arbete, vilka problem i konstruktionen stötte ni på och hur löste ni det. Fick ni göra ändringar från ert ursprungs idé och varför i så fall.
- Beskrivning av ett av materialen ni använt till konstverket. Tänk då på miljöaspekt, från utvinning av materialet till färdig produkt. Vilka fördelar och nackdelar finns det med ditt material då. Är detta ett material för framtiden, på vilket sätt? Om inte, varför ?
För betyg i teknik så ska du som inte var med på
elevens val HT17 (fördjupning i teknik) förutom ovanstående även lämna
in en enkel ritning enligt instruktioner på s.
Prov teknik vecka 21
8A 25/5
8B 23/5
8C 25/5
Lektionsplanering
Vecka
|
Pass 1
(60 min)
|
Pass 2
(60 min)
|
Laboration
(80 min)
|
11
|
8C: PROV
8A: Lämna bok och låna bok + LPP +
genomgång 6.1: 30 min
8B: låna bok + LPP + genomgång 6:1 30
min
|
8AB:
genomgång 6:2
8C:
Lämna bok och låna bok + LPP + genomgång 6.1: 30 min
|
8AB PROV Biologi
8C: genomgång 6:2
|
12
|
8ABC: läs sidan 114- 129
8BC: på valfriplats Nelli på kurs.
|
Genomgång 6:3
|
8A: HKK- prov
8B: HKK- prov
8C: laboration Fysik
1, 2, 6, 8
|
13
|
Genomgång 6:4
|
Genomgång 7:1
|
8C: LOV
8AB: Laboration Fysik
|
14
|
PÅSKLOV
|
PÅSKLOV
|
PÅSKLOV
|
15
|
Genomgång 7:2
|
Genomgång 7:3
|
Laboration
fysik + teknik
|
16
|
Läs s. 197-214
Startar Teknik
|
Repetera till provet + förbered teknik
|
Praktiskt
Prov Fysik
|
17 och 18
|
PRAO
|
PRAO
|
PRAO
|
19
|
Repetition fysikprov
|
Repetition fysikprov
|
Teknik
|
20
|
Fysikprov 8ABC
|
Teknik
|
Teknik
|
21
|
Rep: Teknikprov
|
8C: Studiedag
8AB: Teknikprov 60 min
|
8B:
Studiedag
8C:
teknikprov
8A:
lab Teknik
|
22
|
OMPROV Fysik på lektionstid, övriga
ledigt.
|
Betygskriterier Fysik
E
|
C
|
A
|
Har
grundläggande kunskaper om tryck,
krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer. Kunna ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp,
modeller och teorier.
|
Har
goda kunskaper om tryck, krafter, rörelser och rörelseförändringar genom
att förklara och visa på samband inom dessa
med relativt god användning av
begrepp, modeller och teorier.
|
Har
mycket goda kunskaper om tryck,
krafter, rörelser och rörelseförändringar och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa
och något generellt drag med god användning av fysikens begrepp,
modeller och teorier.
|
Deltar
i diskussioner, formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar, ställer frågor samt bemöter åsikter och
argument på ett sätt som till viss del
för diskussionen framåt.
|
Deltar
i diskussioner, formulera ställningstaganden med utvecklade motiveringar, ställa frågor samt bemöta åsikter och
argument på ett sätt som för
diskussionen framåt.
|
Deltar
i diskussioner, formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar, ställer frågor samt bemöter åsikter
och argument på ett sätt som för diskussionen framåt och fördjupar eller breddar
dem.
|
Kan
ge exempel på och kan beskriva några centrala
naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors
levnadsvillkor (t.ex. satelliter, rymdresor, flyg, vattentorn)
|
Kan
förklara och visa på samband
mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för
människors levnadsvillkor (t.ex satelliter, rymdresor, flyg, vattentorn)
|
Kan
förklara och generalisera kring några
centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors
levnadsvillkor (t.ex satelliter, rymdresor, flyg, vattentorn)
.
|
Genomför
laborationer utifrån givna planeringar men även bidrar till att formulera enkla frågeställningar.
Använder
utrustningen på ett säkert och i
huvudsak fungerande sätt.
|
Genomför
laborationer utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar.
Använder
utrustningen på ett säkert och ändamålsenligt
sätt.
|
Genomför
laborationer utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar.
|
Utifrån
gjorda undersökningar drar en enkel
slutsats.
Bidrar till att ge förslag på hur
undersökningarna kan förbättras
|
Utifrån
gjorda undersökningar dra utvecklade
slutsatser.
Ger förslag till hur
undersökningarna kan förbättras.
|
Utifrån
gjorda undersökningar drar välutvecklade
slutsatser.
Ger
förslag till hur undersökningarna kan förbättras och visar på nya tänkbara frågeställningar att
undersöka.
|
Gör
enkla dokumentationer av dina
undersökningar
|
Betygskriterier
Teknik
E
|
C
|
A
|
Eleven gör
enkla dokumentationer av arbetet med skisser och modeller, ritningar där
intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
( detta
kriterium är för alla som inte deltog i fördjupningen i teknik HT17)
|
||
Eleven kan
genomföra enkla teknik och konstruktionsarbete genom att undersöka och pröva möjliga idéer till lösningar.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja
handlingsalternativ som leder framåt.
..
Intentionen i arbetet till viss del
är synliggjord (laboration)
|
Eleven kan
genomföra enkla teknik och konstruktionsarbete genom att undersöka och pröva och ompröva möjliga idéer till
lösningar. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ
som med någon bearbetning leder framåt.
..Intentionen
i arbetet är relativt väl
synliggjord (laboration)
|
Eleven kan
genomföra enkla teknik och konstruktionsarbete genom att undersöka och systematiskt pröva och ompröva möjliga
idéer till lösningar. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ
som leder framåt.
..Intentionen
i arbetet är väl synliggjord
(laboration)
|
Eleven kan
undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och använda viss användning av
ämnesspecifika begrepp beskriva hur
enkelt identifierbara delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och
funktion (Teoriprovet)
|
Eleven kan
undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med relativ god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att
uppnå ändamålsenlighet och funktion (Teoriprovet))
|
Eleven kan
undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med god användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur ingående delar samverkar för att
uppnå ändamålsenlighet och funktion
(Teoriprovet)
|
Eleven kan
föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring
hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och
visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska lösningar
kan få olika konsekvenser för individ och miljö (Teoriprovet)
|
Eleven kan
föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang
kring hur några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid
och visar då på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur olika val av tekniska
lösningar kan få olika konsekvenser för individ och miljö (Teoriprovet)
|
Eleven kan
föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur
några föremål och tekniska system i samhället förändras över tid och visar då
på drivkrafter för teknikutvecklingen. Dessutom kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur
olika val av tekniska lösningar kan få olika konsekvenser för individ och
miljö (Teoriprovet)
|