LPP – Lag och Rätt
Lärare: Ann-Charlott Söderberg
24 april 2017
24 april 2017
Centralt innehåll:
Du kommer att få lära
dig om rättssystemet i Sverige. Hur det är uppbyggt och hur det fungerar. Du
kommer att lära dig om Sveriges lagar, om de yrkesgrupper som arbetar med Lag
och rätt och om hur det går till från gripande till verkställande dom.
Du kommer att få
diskutera och reflektera kring dessa frågor och kring hur kriminalitet påverkar
vårt samhälle.
Syfte:
- Du ska få förståelse för hur individen och samhället påverkar varandra.
- Du ska få en helhetssyn på hur lag och rätt påverkar samhället.
- Du ska utveckla kunskaper om samhällsvetenskapliga begrepp.
- Du ska ges möjlighet att pröva dina ställningstaganden i möten med andras uppfattningar och därigenom stimuleras att engagera dig och delta i diskussioner.
Arbetssätt:
Vi kommer att
studera området genom att ha föreläsningar/genomgångar, självstudier med
tillhörande arbetsuppgifter, ha diskussioner och se på faktafilm.
Utvärdering:
- Ett mindre prov på E-nivå v. 20, tors 7a och 7c, fredag 7b
- Aktivt deltagande vid diskussioner
Arbetsmaterial:
SO-direkt,
samhällskunskap
Anteckningar från
föreläsningar
Diverse material
från Lotta
Faktafilm
Planering:
v. 16 Genomgång av
LPP. Åldersgränser. Sveriges lagar. Rättssystemet i Sverige. Domstolarna.(Mån –
Lov, Torsdag –Studiedag)
v.17 Från
polisanmälan till rättegång. Hur en rättegång går till. PRAO tors och fre.
v. 18 forts. hur går en rättegång till, påföljder, civilrätt.
(mån lov)
v.19 Forts. civilrätt. Ord och begrepp i Lag och
rätt.(Lotta rättar NP i SO mån, tis och tors)
v. 20 reservtid. Mindre prov på E-nivå, tors och fre
v. 21 Diskussioner Vem
blir brottsling? (Lov tors och fre)
v. 22 Betygsprat (elevens val tis-fre)
Kunskapskrav: Lag och rätt
E
|
C
|
A
|
Du har grundläggande kunskaper om hur lagar
och rättsväsende är uppbyggt och fungerar i Sverige. Du beskriver då enkla samband inom och mellan olika
samhällsfunktioner(t.ex. polis, åklagare, domstol, kriminalvård).
|
Du har goda kunskaper om hur lagar och
rättsväsende är uppbyggt och fungerar i Sverige. Du beskriver då förhållandevis komplexa samband inom
och mellan olika samhällsfunktioner(t.ex. polis, åklagare, domstol,
kriminalvård).
|
Du har mycket goda kunskaper om hur lagar och
rättsväsende är uppbyggt och fungerar i Sverige. Du beskriver då komplexa samband inom och mellan olika
samhällsfunktioner(t.ex. polis, åklagare, domstol, kriminalvård).
|
Du kan använda
samhällsvetenskapliga begrepp på ett i huvudsak
fungerande sätt.
|
Du kan använda
samhällsvetenskapliga begrepp på ett relativt
väl fungerande sätt.
|
Du kan använda
samhällsvetenskapliga begrepp på ett
väl fungerande sätt.
|
Du värderar och
uttrycker olika ståndpunkter/åsikter i några samhällsfrågor med enkla resonemang och till viss del underbyggda argument och
kan då i viss utsträckning växla
mellan olika perspektiv.
|
Du värderar och
uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med utvecklade resonemang och relativt
väl underbyggda argument och kan då i förhållandevis
stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.
|
Du värderar och
uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med välutvecklade resonemang och
väl underbyggda argument och kan då i
stor utsträckning växla mellan olika perspektiv.
|
/Lotta